Sredina druge dekade dvadesetprvog veka.
Rock’n’Roll je mrtav već dvadesetak godina. Ne baš skroz mrtav, više je
skrajnut u svoj rukavac. Može da ga svira onaj ko baš želi, može i da ga sluša
svako ko želi, neko i zaluta u taj rukavac, ali i svirači i slušači su sve
ređi. Ali, kao što je poznato, the show must go on. Nova muzika zamenjuje staru
još od davnina. Da ne idemo predaleko, bejahu tamo negde u srednjem veku
trubaduri, pa dvorski pijanisti i kompozitori, pa simfonijski orkestri, horovi,
operni ansambli, jazz orkestri, šlageraši tin pan alley tipa, plesni orkestri,
sve je to u svoje vreme nosilo ime popularne muzike dok ga novi muzički oblik
nije skinuo sa pijedestala. I napokon dođe i taj meni tako dragi rock’n’roll. I
bogami trajaše pedesetak godina, mladost nekoliko generacija uživaše u njegovim
benefitima - rušenju tabua, otvaranju percepcija, oslobađanju tela i duša. Ali
sve ima svoj kraj, pa je tako dolaskom post industrijskog doba umro
rock’n’roll. Novo doba – nova muzika, to
je nekako postalo pravilo. Nisam siguran da je album Architect Christophera
Duncana nova muzika. Meni više liči na postmodernistički kolaž nekoliko starih
muzika: horske, klasične i singer/songwriterske i nove, elektronike.
Da, ovo je projektovana muzika. Verovatno
je projekat rađen u Autocadu 2016 pa je zato dobio ime Architect. Autor kao da
je koristio nikad publikovanu mladalačku ideju moju i mog prijatelja Bojana M.,
danas doktora filozofije, o periodnom sistemu muzičkih elemenata (poput
Mendeljejevljevog periodnog sistema hemijskih elemenata) po kojoj bi se muzika
mogla stvarati (i od nemuzičara) kombinacijom predefinisanih elemenata koji je
čine a predstavljala bi se muzičkim formulama. Jeste, priznajem, u to vreme sam
čitao knjigu Oblique Strategies od Briana Enoa. Kasnije mi je postalo jasno da
taj mehanicistički pristup ne bi dao dobre rezultate jer zanemaruje ono što je
kod muzike najvažnije - individualnu percepciju muzike od strane svakog
pojedinog slušaoca (interferencija sa slušaocem) obavezno u funkciji vremena u
kome je nastala i konteksta u kojem se sluša. Na albumu o kome govorim su
predefinisani elementi uzeti iz različitih vrsta muzike raspoređeni po layerima
koji se i u poslednjim izdancima izumirućeg rocka primenjuju veoma često (prvi
padaju na pamet Bon Iver i Tame Impala). Prvo layer klasične klavirske kompozicije,
pa layer tapšanja rukama, pa layer horskog pevanja, pa još jedan layer horskog
pevanja pomeren za petnaest sekundi u odnosu na prethodni, pa layer sa ritam
mašinom, pa layer sa solo glasom. Sve pesme su rađene po istom principu, uz
minimalne promene glede tempa i isticanja ovog ili onog instrumenta. Ritam
neljudski precizan, sve neljudski precizno. Ne mislim neljudski u moralnom,
nego u tehnološkom smislu. Kao proizvod, dobija se pokatkad i lepota. Ona
hladna, koja postoji samo radi sebe same.
C Duncan, dvadesetpetogodišnji mladić, po
zanimanju kompozitor klasične muzike, diplomac Kraljevskog konzervatorijuma
Škotske učinio je najbolje što je mogao imajući u vidu background iz koga
potiče i vreme u kome deluje. To što se meni to baš ne sviđa verovatno treba
zahvaliti nekompatibilnosti moje unutrašnje muzike i ove muzike. Neka ide na
moju dušu!
No comments:
Post a Comment