Prava poslastica za
ljubitelje amerikane stiže iz kuhinje Rawlings/Welch. Ovoga puta u glavnoj
ulozi nije prominentniji deo najkreativnijeg dueta koga amerikana u ovom
trenutku može da ponudi, Gillian Welch, već čovek iz drugog plana, njen životni
i muzički partner, Dave Rawlings. Ovo je druga ploča izdata pod imenom Dave
Rawlings Machine. Prva, A Friend Of A Friend, izdata je sada već davne 2009. I
pre i posle toga Dave Rawlings je učestvovao kao gitarista i kompozitor na svim
albumima koje je Gillian Welch objavila. Bilo da je nosilac albuma Gillian,
bilo da je to Dave, atmosfera je slična, razliku pravi daleko ekspresivniji
Gillianin vokal, što nikako ne znači da i ploče koje su izdate pod Daveovim imenom
nemaju svoje adute.
Kad sam spomenuo
poslasticu, odmah da objasnim. Nisam mislio na instant poslastice iz restorana
brze hrane, više sam mislio na Rozen-tortu moje babe koja se pravila od sedam
ručno razvijenih kora i morala je da odstoji bar tri dana u sobi sa podom od
nabijene zemlje da bi upila potrebnu količinu vlage. Mukotrpno je bilo to
čekanje, ali bi se uveliko isplatilo jer taj ukus i dan danas pamte gustativne
papile mog jezika. Tako je i kod Dave Rawlings Machine – dugo smo čekali ovaj
album i kada smo ga dočekali mogli smo ponovo (po ko zna koji put) da osetimo
tako dobro poznati slatki ukus country rocka.
Svega sedam pesama ima na
albumu ali su prilično dugačke (ukupno 44 minuta). The Weekend kao da je
nastavak Neil Youngove Out On The Weekend a i sledeća Short Haired Woman Blues
naslanja se na Younga iako vokalne harmonije vuku na Gary Louris/Mark
Olsonovsko slaganje glasova. Jedanaestominutna The Trip i Body Snatchers su,
opet, prizivanje Dylana bar što se vokalnih figura tiče. The Last Pharoah i
Candy idu pravo u sedamdesete do Nitty Gritty Dirt Banda i preko njih još dalje
u prošlost sve do legendarnih Carter Family. Pilgrim (You Can’t Go Home),
poslednja pesma na albumu kao da je davno izgubljeni snimak sa Basement Tapes
sessiona Bob Dylana & The Banda.
Ne treba shvatiti bukvalno
ove poveznice koje sam napravio, neko drugi ljudi će čuti neke sasvim druge
uticaje, ovim sam samo hteo da ilustrujem duboku ukorenjenost muzike Dave
Rawlingsa i Gillian Welch u tradiciju country rocka i old-time folka. Kada se
slušaju u kontinuitetu ove pesme zvuče kao opušteni back-porch session
dugogodišnjih prijatelja koji znaju kako oni drugi dišu, koji se savršeno
razumeju i iz čije svirke isijava ljubav prema ovoj vrsti muzike. Ljudi koji
savršeno vladaju žanrovskim obrascima (Paul Kowert iz Punch Brothersa, Willie
Watson iz Old Crow Medicine Showa, da ne govorimo o Gillian i Daveu) uspevaju
da ih nadograde davanjem ličnog pečata. Da postoje samo vokalne harmonije Davea
i Gillian i izuzetan Daveov gitarski rad ovaj album bi dobio visoku ocenu, kada
tome dodamo i kvalitet pesama zagarantovano mu je visoko mesto na godišnjoj
listi svakog ljubitelja žanra. Neljubitelji, opet, slušajući Staromodni
Nashville (moj prevod naziva albuma) sigurno neće postati ljubitelji. Za njih
će to biti samo još jedna dosadna country ploča.